Ž



توفان آرامش به‌پا کن!


کودک و نوجوان > فرهنگی – اجتماعی – نفیسه مجیدی‌زاده:
می‌توان با آرامش یا برای رسیدن به آرامش، توفان به پاکرد؟ توفان چه‌کار می‌کند؟ وضعیت و موقعیت چیزها را تغییر می‌دهد و آن‌ها را از حالت وجای قبلی خود درمی‌آورد.

گاهی ما در درون خود نیز به چنین تغییرهایی نیاز داریم. گاهی نیاز داریم جور دیگری به زندگی و به خودمان نگاه كنیم. مخصوصاً وقتی اضطراب و دلشوره ما را ضعیف می‌كند و توان ما را تحلیل می‌برد.

وقتی نیاز داریم همه‌ی اضطراب‌ها و نگرانی‌ها و دلشو‌ره‌های آزاردهنده را از خود دور كنیم تا آرامشی در درون خود احساس كنیم. وقتی كه دلشوره و نگرانی، تمركز ما را به‌هم می‌ریزد و نمی‌گذارد حتی درس‌های معمولی را هم درست متوجه ‌شویم. وقتی…

با این همه،شاید تعریف آرامش به لحاظ علمی کار چندان ساده‌ای نباشد؛ اما برای رسیدن به آن لازم است بیش‌تر خودمان را بشناسیم، به ضعف‌ها و قوت‌های خود پی ببریم و مهارت‌های مورد نیاز برای رسیدن به آرامش را بیاموزیم و تمرین كنیم.

سارا حاصلی، روان‌شناس و مشاور، در گفت‌وگو با دوچرخه ابتدا آرامش را این‌طور تعریف می‌کند: «از یک جنبه می‌شود گفت آرامش مفهومی انتزاعی است، یعنی لزوماً تعریف آرامش برای همه‌ی آدم‌ها یکسان نیست و تعریف آن برای افراد متفاوت، متناسب با ذهنیتی كه دارند فرق می‌کند.

تصویری که از آرامش در ذهن ما تقریباً نقش می‌بندد، زاییده‌ی اتفاق‌های گوناگونی است که در زندگی با آن درگیر بوده‌ایم، تمام چالش‌هایی که برایمان ایجاد شده است و محیطی که در آن زندگی کرده‌ایم.

هرچند البته آرامش از نیازهای مغز بدوی انسان است؛ یعنی آن مغزی که در آغاز شروع به شکل‌گیری کرده، نیاز به آرامش را در شمار نیازهای خود شناخته است. بنابراین، از لحاظ تئوری انتخاب، آرامش در بخش نیاز به بقای ما قرار می‌گیرد و همه‌ی ما برای زنده ماندن به آرامش نیاز داریم.»

  • مثل فنر برمی‌گردی

خوب می‌شد اگر می‌توانستیم زندگی را مرور کنیم تا لحظه‌هایی را پیدا كنیم که آرام نبوده‌ایم. همه‌ی لحظه‌هایی که یا با ترس همراه بوده و یا با اندوه و دلخوری و… تا ببینیم چند روز یا چند ماه از این عمر در نگرانی‌های مختلف سپری شده است؟ شاید این‌طوری راحت‌تر راه دستیابی به آرامش را پیدا كنیم.

به‌هرحال این سؤال خیلی وقت‌ها پیش روی ماست كه چه‌طور می‌توانیم خودمان را در وضعیت‌های نابسامان، آرام نگه داریم یا آرام کنیم؟

حاصلی در جواب این سؤال می‌گوید: «در روان‌شناسی با مفهومی به نام تاب‌آوری سروکار داریم. تعریف علمی‌ تاب‌آوری شبیه همان تعریفی است که برای فنر به‌كار می‌‌برند؛ این‌كه وقتی فنر را می‌کشید، هروقت رهایش کنید، فنر برمی‌گردد به شکل قبلی خودش. این تعریفی است که در مورد تاب‌آوری گفته می‌شود یعنی بازگشت به همان شکل قبلی.»

بیاییم به خودمان قول بدهیم این بار که ناراحت شدیم به این فنر رها شده فکر کنیم و باور کنیم که زندگی به روزهای عادی خودش برمی‌گردد.

این مشاور می‌گوید: «آرامش هم‌سو با تاب‌آوری قدم برمی‌دارد. ولی ما چهار سرمایه‌ی روان‌شناختی خیلی مهم داریم كه عبارتند از: خوش‌بینی، امید، تاب‌آوری و خودکارآمدی. این‌ها تنگاتنگ با آرامش درارتباطند.

اما همیشه وزن یک‌سری از سرمایه‌ها یا اتفاق‌ها بیش‌تر است و من فکر می‌کنم وزن امید، خوش‌بینی و تاب‌آوری در شکل‌گیری آرامش بیش‌تر از خودکارآمدی است. البته شاید خودکارآمدی هم نقش داشته باشد، اما ریشه‌ی آرامش، تاب‌آوری است. یعنی فرد این ظرفیت و توانایی را داشته باشد که بعد از یک سختی بتواند بهبود پیدا کند و برگردد به آن حالت قبلی خود.»

دوچرخه شماره ۹۰۷

  • خطاهای شناختی تأثیرگذارند

شده دلت شور بیفتد؟ شده با خودت فکر کنی تو مقصر همه‌ی اتفاق‌های نامناسب زندگی‌ات هستی؟ شده یک اختلاف‌نظر کوچک با دوستت یا یک نمره درسی بتواند همه‌ی آرامشت را به هم بریزد؟

حاصلی معتقد است: «خطاهای شناختی بیش‌‌تر از هرچیزی می‌توانند به آرامش ما ضربه بزنند، برخی خطاهای شناختی رایج، باعث بروز بزرگ‌ترین چالش‌ها می‌شوند؛ چالش‌هایی که آرامش را از بین می‌برند.

اگر بخواهم ساده بگویم كافی است نوجوان‌ها سه کلمه را با متضادهایش یاد بگیرند. کلمه‌های‌ درونی، دائمی و فراگیر و متضادهایشان که می‌شوند بیرونی، موقت و محدود.

افرادی که به سرعت آرامش خودشان را از دست می‌دهند و خطاهای شناختی دارند معمولاً اتفاق‌های ناخوشایند را درونی می‌بینند و فکر می‌کنند خودشان مقصر این ماجرا بوده‌اند. این دسته اتفاق‌ها را دائمی می‌بینند و فکر می‌کنند که این اتفاق برایشان همیشگی، دائمی و در تمام زندگی، فراگیر است.

در جهت مخالف، آدم‌هایی که خطای شناختی دارند، اتفاق‌های خوشایند را بیرونی، موقت و محدود تبیین می‌کنند و می‌گویند كه همین یک بار چنین اتفاقی افتاد. آن اتفاق را اصلاً به خودش ربط نمی‌دهد و آن را زاییده‌ی دنیای بیرون می‌داند نه زاییده‌ی تلاش و کارآمدی خودش. اتفاق را محدود می‌بیند و حتی درهمان لحظه هم تبیین خوشایندی از ماجرا ندارد.

خطاهای شناختی در این زمینه بسیار مؤثرند. مثلاً در شناخت‌درمانی یک خطای شناختی داریم به اسم فاجعه‌سازی. خطای شخصی‌سازی و ذهن‌خوانی هم داریم که همه‌ی این‌ها روی آرامش اثر می‌گذارند.»

لازم نیست جای دوری برویم و به دشت و دریا نگاه کنیم تا آرامش پیدا كنیم. آرامش پیدا كردن در موقعیت‌های حساس و مهم زندگی، مهارتی آموختنی و قابل دست‌یابی است. درواقع آرامش، درون خود ماست.

این روان‌شناس می‌گوید: «ما می‌گوییم اگر تاب‌آوری و امید داشته باشی؛ اگر خوش‌بین باشی؛ درست تصمیم‌ بگیری و یا این که اصلاً چون این‌ها را داری و به آن خودکارآمدی مسلطی؛ چنان‌چه با مانعی هم روبه‌رو شوی می‌توانی خودت را ارزیابی ‌کنی و ببینی که چه‌قدر درست تشخیص داده‌ای و… بعد می‌توانی از مسیر درست حرکت کنی و به آرامش برسی.»



لینک منبع

مطلب توفان آرامش به‌پا کن! در سایت مفیدستان.



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 بهمن 1396 توسط نویسنده Ž | نظرات()
iosyar
یکشنبه 22 بهمن 1396 10:15 ب.ظ
مسابقه های جدید سایت آی او اس یار رو از دس ندین.
سوالای جالب و جوایز خوبی داره. هر روز مسابقه جدید. هرچی زودتر بیای به نفعته
آموزش هم داره. اگه قابلیتای آیفونو نمیدونی یا منتظر آیفون جدیدی یه سر بزن
http://bit.ly/2sfwmy4
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :